tisdag 10 september 2013

Watch your thoughts

Är du som jag som låter hundratals värderingar flyga genom huvudet varje dag? Jag tänker att det inte gör något gott. Det mesta av det jag värderar är av negativ art och somligt är positivt, men jag undrar om man måste värdera hela tiden? Det är så lätt at värdera andra människor och inte minst sig själv.

Så här kan det låta i mitt huvud en helt vanlig dag:

"Oj, hon var tjockare än jag!" "Det där var ingen snygg fläta, hur tänkte hon nu?" "Gud, vad korkad jag var nu!"  "Alla andra klarar detta men inte jag, jag är värdelös!" eller "De där två ser verkligen roliga ut, men de passar i alla fall bra ihop."

(Märker ni vad fokuserade mina tankar är på utseende och på hur dåligt jag själv presterar? Alltid i jämförelse med andra, varför är det så? Jag nästan skäms när jag sätter ord på det, men jag vill så gärna sluta värdera andra och vara lite snällare mot mig själv.)

Här kan du läsa kloka, fina tankar om detta:

http://frokendrivkraft.wordpress.com/2013/05/05/vardera-dig-sjalv-hogt/

Watch your thoughts; they become words.
Watch your words; they become actions.
Watch your actions; they become habit.
Watch your habits; they become character.
Watch your character; it becomes your destiny.”
Lao Tzo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar