torsdag 19 september 2013

Mina älsklingsplatser topp 3

Hemma
Det är det finaste ord jag vet, och det bästa stället på jorden för mig. Jag älskar att vara hemma, i vårt halvskruttiga men perfekta hus.


Cefalú
En medeltida stad som ligger på Siciliens norra kust, ungefär en timme från Palermo. Jag var där första gången med min syster när jag pluggade på universitetet. Blev helt kär, i platsen och i en kille. En siciliansk polis, bara en sån sak. Åkte hem för att ta studieuppehåll och plugga italienska på Siclien men träffade käre J dagarna innan jag skulle åka och planerna blev annorlunda. Jag har varit tillbaka flera gånger under åren, nu senast i somras med familjen. Jag älskar atmosfären, gränderna, restaurangerna, strandpromenaden, ja, jag älskar allt med den här lilla staden. Får längtan i kroppen bara jag tänker på det.





Florida
Jag skulle aldrig åka till USA, sa jag alltid. Jag gillade inte USA, alls, fast jag aldrig varit där. Men så åkte vi första gången 2011, till Orlando och till Sanibel Island. Min header är förresten tagen på Sanibel. Jag blev såld och fast, jag älskar USA, jag älskar Florida, jag älskar Orlando (som är som ett nöjesfält för vuxna och barn, där finns alltid något att göra, allt är öppet jämt och alla är så vänliga, och det är billigt att bo och äta där). Vi har testat parkerna Sea World, Discovery Cove, Animal Kingdom och Hollywood Studios. Orlando är outleternas paradis, så man kan fynda massor. Sanibel är tjusigt, elegant och alldeles underbart. Stränderna är fantastiska och man tar sin lilla morgonpromenad på stranden, med sin kaffemugg i handen. Förra julen spenderade vi Orlando och förra nyår på en ny floridiansk ö, Anna Maria Island eller AMI som invånarna säger. Florida är välkomnande och trevligt och alldeles underbart!
Our Sanibel Cottage

Heading to the Sanibel beach

Nickelodeon Hotel (Slajmning pågår)

Helikopter över Orlando

Nyår på Anna Maria Island


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar