söndag 15 september 2013

En ny vecka, ett nytt blad

Jag har en hatkärlek till söndagar. Å ena sidan är söndagen mindre kravfylld än lördagen,  man är ledig och kan göra vad man vill. Man kan åka på utflykt, träna eller träffa kompisar. Men å andra sidan har vi valt att ladda inför veckan då, och det betyder tvätt, storstädning, göra veckomatsedel, veckohandla, vika tvätt och ta fram kläder och packa väskor inför måndagen. Det är en oerhört skön känsla att starta veckan så och jag har inte längre sån måndagsångest som jag brukade ha. Jag gillar ju rutinerna som är i veckan, ja, jag gillar rutiner punkt. Söndagen här idag är ruskig, mörk och blåsig, mitt absoluta favorithöstväder. Älskar't! Det blev en kopp kaffe, äppelpaj med vaniljglass, reprisen av Idol, och surfa på ipaden lite grann. Första lugna stunden idag, och oj, vad jag har njutit.

Nästa vecka har jag en stor utmaning på torsdag: jag ska hålla ett föredrag i mitt jobb i en annan stad, inför en stor publik. I ett ämne jag är riktigt bra på, men jag hatar ändå känslan innan. Jag blir så nervös och jag hatar det! Jag kan ofta känna hjärtat bulta så högt att jag tror att alla andra hör. Sen brukar det gå bra, även om detta är den största föreläsning jag ska hålla. Flera gånger har jag tänkt att jag ska hitta en orsak att avboka, men nej, tillfredsställelsen och min utveckling blir större om jag inte gör det. Det här är verkligen way utanför min comfort zone! 

Nästa helg händer det roliga grejer, bland annat en tredagars ledighet och ett besök i Göteborg, inte illa. Jag längtar efter att besöka MM sports, där vi brukar handla proteinpulver och aminosyror bland annat. Det ska bli kul att komma dit och titta och känna på sakerna. Som en godisbutik för träningsmänniskor! Jag längtar efter lite storstadspuls och lite utbud både vad gäller restauranger och affärer. Jag längtar efter att byta miljö, även om det bara blir för en dag.

Om jag fokuserar på lite djupare saker, känner jag att jag ska meditera varje dag nästa vecka. Jag har laddat hem och testat appen Headspace i två dagar, tack för tipset Fröken drivkraft! Jag ska också försöka mig på att yoga en eller två gånger. Träna hemma med barn som leker har jag inga problem med längre, men när det gäller yoga och meditation kan jag inte slappna av riktigt om jag tror att jag ska bli avbruten. Sen ett par träningspass och nån promenad blir det nog också.

Jag hoppas också kunna lägga lite tid och energi på problemet med mitt jobb, komma till klarhet hur jag ska gå vidare. 

Hur ser din vecka ut? Hoppas den blir fin.
 
Söndagskram från Lotta
Walter mediterar han också
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar