tisdag 17 september 2013

Avundsjuka

Om jag kunde trolla bort en av mina egenskaper, så där, bara, skulle det vara avundsjukan jag ofta känner. Jag tror att jag skulle må så mycket bättre om jag inte var avundsjuk på allt och alla jämt. Jag är avundsjuk på folk som är smala, snygga (obvious!), driftiga, såna som har ett mål, folk som lyckas få mer än ett barn, såna med fina jobb, hus, bilar och en båt till och med. Jag är avundsjuk på alla lyckade människor, storstadsmänniskor som verkar börja så sent att de hinner träna innan jobbet eller bor där det finns möjligheter till allt. Jag är avundsjuk på dem som har snygga hem eller en snygg klädstil, ja, jag skulle nog kunna hålla på en hel dag och rabbla.

MEN.

Jag vet ju att jag har ett val och att jag skapar mitt eget liv. Om jag ville, orkade och inte var så lat, skulle jag också kunna bli smal eller snygg kanske. Jag skulle kunna lägga min tid och mina pengar på inredning eller mode. Jag skulle kunna flytta till storstaden och kunna träna innan jobbet, eller äta på Blueberry eller prova bikramyoga. Men inget av det där vill jag ju egentligen, så då är ju avundsjukan ju helt meningslös!

Jag trivs ju med mig själv som jag är och ser ut. Jag har ett hus jag älskar, som ligger i en stad jag gillar. Vi har två bilar som är helt ok, för vi har valt att det inte är topp-prioriterat för oss med bilar. Jag gillar inte mode och hatar att prova och köpa kläder, och jag vill inte lägga mer tid på mitt utseende. Jag lägger mina pengar på resor och upplevelser i stället. Kort sagt, jag är nöjd med det allra mesta i mitt liv, och därför borde jag kunna kasta avundsjukan över bord. Lätt att säga, svårare att göra. Men det är ett av mina mål, och jag ska prova imorgon. Imorgon ska jag mota bort varenda avundsjuk tanke som kommer. Är du med?

Vad har du för relation till avundsjukan? Vore jättespännande att höra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar