måndag 4 november 2013

Utmanad!

Blev utmanad av Nina att svara på en lista med frågor. Jag ä.l.s.k.a.r. listor! Att skriva egna; listor för handling, to-do-listor, jobblistor, packlistor. Såna här listor älskar jag att läsa hos andra, men har inte vågat mig på nån själv. Det är som barndomens Mina vänner-bok fast offentlig. Men okej, here we go!

1. Om du skulle vara ett djur för en dag, vilket djur skulle du vara och hur skulle du spendera din dag?

Jag skulle vara en uggla! Är väldigt fascinerad av ugglor, tycker de är häftiga, både till utseende och egenskaper. Då skulle jag passa på att flyga så klart, och testa hur det är att vara rovdjur. Jag är så snäll och timid och skulle aldrig skada nån levande varelse, så det vore coolt att testa. Och se i mörker skulle jag göra så klart. Och sitta på en gren och bara vara och vänta, och vara allmänt klok.

2.  Om du fick vara världsbäst i en sport, vilken sport? Och varför?

Måste nog säga Crossfit! Tänk att vara bra på precis allt: styrka, smidighet, snabbhet, gymnastik, teknik. Att både kunna stå på händer och sen springa långt för att sen lyfta tungt. Allroundtränad, alltså! Eller jag vet att man inte kan tävla i yoga, men tänk Yogagirl, det vore ju nåt. 

3. Vad är det absolut mest osexiga egenskapen du kan tänka dig hos en annan individ?

Självupptagenhet.

4. Om du bara fick bära en färg för resten av ditt liv (kläder, accesoarer m.m), vilken färg hade du valt?

Praktiska Lotta tänker först svart, för det passar till allt och smälter in i alla sammanhang. Men jag är så gruvligt trött på svart, så jag försöker komma ifrån det. Jag tar rosa då, älskar rosa, som jag för några år sedan vågade mig på efter massor med år med endast jordfärger. 

5. Föreställ dig ett parallellt universum och att du möter dig själv för 10 år sedan,

vad hade du sagt till dig själv?

"Kära Lotta. Du ska snart få ditt efterlängtade barn. Det kommer att bli tufft, men småbarnsåren kommer gå så fort. Snart är han stor med 38 i skor och kan prata engelska. Njut av varje minut med honom! Och du, försök att fundera lite mer på vem du egentligen är. Måste du följa med strömmen eller göra som alla andra? Det kanske inte är rätt för dig? Våga vara du. Ta det lugnare och ställ inte så höga krav på dig. Livet går inte i repris, utan du har den hör chansen. Omge dig bara med människor som ger dig något, inte tar. Var den du är, stå för det, och ha lite mer kul i livet. Var lika snäll mot dig själv som mot andra. Ta pauser och slappa mycket. Annars kommer du krascha, och det är inte värt det".

6. Vilket är ditt absoluta drömyrke, 
  om du får hitta på vad som helst du kan försörja dig på?

Ett par dagar i veckan jobbar jag med massage och olika behandlingar på ett gym som har en hälsoavdelning i form av ett spa. Kanske leder jag en klass eller två i veckan. Jag bestämmer mina tider själv. Ibland åker jag och föreläser om modern pedagogik på lärarutbildningar i västsverige, jag är riktigt bra på mitt specialområde. Ibland rycker jag in och jobbar som djursjukvårdare på djursjukhuset, jag sysslar mest med gosning av djuren. 


7. Hitta på ditt eget superhjälte alter-ego, vad hade du hetat, vilken hade varit din superhjälte kraft och vilka crimes hade du bekämpat?!

I am "Protector", barnens beskyddare. Det värsta av allt i hela hela världen är när barn far illa, oavsett var i hela världen de bor. Jag kan knappt tänka på alla oräkneliga  barn världen över som blir slagna, mobbade, utnyttjade, sålda, negligerade eller vad för hemskt det kan vara. Det är barn! Det kryper i kroppen på mig när jag tänker på det. Så jag åker runt i världen och räddar varenda litet barn, och hämnas dessutom å deras vägnar, ger igen med samma mynt. Ha! 

8. Fattar du beslut baserat på logik och objektivitet eller grundade på personlig värdeskala?

De beslut jag fattar med magen är de enda som blir riktigt bra. När jag börjar tänka logiskt, som i "borde" så blir det nästan alltid fel. Jag går på magkänslan och försöker tänka "går det lätt så är det rätt".

9. Välj 3 olika sorters sötsaker/snacks som skulle vara
de enda 3 du fick äta för resten av ditt liv. Vad hade det varit?

Ostbågar, tortillachips med ostsmak (allt med ost!) och chinapuffar.
 
10. Vilka 3 egenskaper vill du att din innersta krets skulle beskriva dig med om de fick frågan?

Omtänksam, kreativ och modig. (Fast mer troligt skulle de säga pessimistisk, snål och sur, ha ha, men jag måste ju ha något kvar att jobba med) 

Check!

Skickar vidare till Anna, som var den allra första som kommenterade i min blogg, till  frökendrivkraft, som jag i och för sig inte tror läser min blogg, men som i sin blogg, i ett inlägg och ett mail, startade hela den här resan jag är på nu. Och Annika, som skriver så fint om yoga och om livet. 





















3 kommentarer:

  1. Så roligt, intressant och fint att få läsa. Kram ❤️

    SvaraRadera
  2. Oj. En lista, men tackar säger jag och suger lite på den karamellen. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, inget måste! Det är helt ok, lovar.

      Radera