lördag 23 november 2013

Massage junkie

Jag erkänner. Jag är en sucker för olika former av massage. Jag unnar mig det gärna och ofta. Hemma är jag lyckligt lottad och begåvad med en äkta hälft som ofta ställer upp på fotmassage eller annan form av massage.

Idag började jag dagen med 75 minuter taktil massage hos en rätt ny massör, det var tredje besöket där. Jag var där första gången när jag var sjukskriven och behövde komma ner i varv, lugna kroppen. Det är lugn, berörande massage för att frigöra oxytocin, lugn och ro-systemet i kroppen. Och det funkar verkligen, inte konstigt när någon stryker mjukt över huden i 75 minuter. Behöver jag förklara hur underbart det är? Nu tar jag det lugnt resten av dagen. 

Förr i tiden, eller ja, från att jag började jobba som lärare för 13 år sen, började jag gå på klassisk ryggmassage. Jag hade ständigt ont i nacke och axlar, främst i höger efter allt skrivande på tavlan. Jag har masserats mycket, behandlat symptomet så det onda försvunnit ett litet tag.

Upptäckte sen fotmassage, oh my god, vad det är avslappnande. Ayurvedisk massage, helkroppsmassage, benmassage, thaimassage, handmassage, hot stone massage, ansiktsmassage. You name it, jag har provat det. Det är min lyx, det får kosta. 

För två år sen fick jag så grymt ont i axeln och min vanliga massör kunde inte ta emot mig på kort varsel. Jag ringde runt och fick efter många samtal napp. Jag var förberedd för en "vanlig quickfix" på 30 minuter, en ryggmassage. Men han kikade lite på mig, visade min banan-sneda överkropp i spegeln och sa att jag nog fick räkna med att stanna i minst en timme. 

Med mina trasiga fultrosor, orakade ben och bikinilinje (hallå, det skulle ju vara överkroppsmassage!) och bar överkropp (jag, inte han) använde han en blandning av holistiska tekniker som Body harmony, NLP (neuro-lingvistisk-programmering), massage, kiropraktik och akupressur. Och magnetmattor. Hela helgen helgen efter mådde jag pyton, utrensning fick jag höra, och sen, efter denna behandling har jag aldrig behövt en enda ryggmassage. Har inte ont i nacke och axlar längre, häftigt, va? 

Nåväl, massage är nästan nödvändigt för mig. Jag mår så bra av det, och i brist på massage badar jag badkar hemma. Nu är jag jätteintresserad ev er relation till massage. Är ni också massage-junkies? Vilken är den bästa massagen tycker ni? 

Nu blir det amerikansk bakning här hemma!

6 kommentarer:

  1. Jag har varit som du tidigare. Men med åren har jag börjat fundera på det här med var man trycker på kroppen. Vilka punkter man faktiskt kommer åt. Den här utrensningsmassagen du hade lät som någon som kunde sin sak. Det är inte samma med alla massörer för mig. Yogar man ska man inte ta massage samma dag, dvs när jag tar massage yogar jag inte. båda delarna påverkar kroppen så mycket. Jag som varit i Indien ett antal gånger är lite hooked på ayurvedisk massage. Men där har jag också blivit otroligt kräsen över vem jag väljer som ska ge mig det. Det gäller precis som i yogan, att hitta en kunnig person och där behöver man väl testa sig fram. Det jag inte provat är hot stone, men det låter tilltalande. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Är numera mer kräsen för det är ibland skrämmande hur lite en del kan. Sen är det ju utelämnande och nästan som en relation mellan en själv och massören. Hot stone är väldigt avslappnande!

      Radera
  2. Åh, bara att läsa det här var skönt... Älskar massage! Tänker ofta att jag ska bli bättre på att unna mig. En gång i månaden i dag, men varje vecka skulle vara drömmen för ömma muskler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk! En massage i veckan, vilken dröm!

      Radera
  3. Jag har lite svårt för att slappna av när jag ska bli masserad, likadant om jag ska få ansiktsbehandling då spänner jag mig. Tyvärr.
    Men jag är en hejare på att ge fotmassage, det kan jag lova! Mina kunder får alltid en lång skön massage av sina fötter hos mig, inte bara en liten stund som hos de flesta andra fotvårdare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vilken bra fotvårdare du måste vara! Fotmassage är bland det allra bästa som finns.
      Om att slappna av är jag likadan egentligen, jag måste verkligen lära känna massören för att kunna det, det tar flera besök för mig.

      Radera