söndag 24 november 2013

Tacksamhet

Varje dag när jag skriver i min Daily greatness yoga journal är första frågan vad man är tacksam för. Att jag och mina nära och kära är friska, brukar jag skriva som en av sakerna jag är tacksam för. Och även om jag skriver det, så går det nog ändå inte att förstå hur ofattbart det skulle vara om någon blev sjuk. Jag tycker man påminns om det då och då.

Ibland får man en liten, liten pytteaning om hur värdefull och viktig hälsan är. Hur frisk man är de allra flesta dagarna på året. I lördags efter lunch slog det till mot mig. Jag hade ätit något dåligt och fick jätteont i magen, mådde illa och fick huvudvärk och frossa. Låg sen mer eller mindre hela helgen, och fick mig verkligen en tankeställare hur frisk jag brukar vara. Och hur stor skillnad det blir i livet när inte allt fungerar. Allt man inte orkar eller kan göra. 

Det enda man kan tänka på när man är sjuk, är att bli frisk. Och när man är frisk önskar man sig än det ena, än det andra. 

Nu är jag nästan bra igen och mina tankar går till alla som drabbats av någon riktig sjukdom. En del som går omkring med kronisk värk eller någon sjukdom. Man tvingas leva med smärta hela tiden, året om. Vad är väl då en matförgiftning en helg? Det känns lite fjantigt att klaga över en helg som inte blev som man tänkt sig, men ändå är det en liten tankeställare, hur skör och oerhört viktig ens hälsa är. 

Jag skickar en liten extra tacksamhet idag till min fantastiska, starka, friska och sunda kropp, som brukar orka allt och som sällan protesterar. Tack för min hälsa!


6 kommentarer:

  1. Det där tänker jag på nästan dagligen, att jag är så tacksam för att jag får må bra.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så rätt du har. Jag vet att min mamma ofta sa det när hon hade fått sin sjukdom, jag önskar mig bara en sak och det är att få bli frisk. man behöver påminna sig, precis som du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så lätt att bara köra på, tills man blir sjuk, då förstår man hur viktigt det är. Kram.

      Radera
  3. Åhh tacksamhet är något man behöver påminnas om varje dag. Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, varje dag, året om! Så lätt att bara köra på.

      Radera