tisdag 19 november 2013

Iyengar yoga

Här i småstaden kan man inte välja och vraka särskilt mycket, och inte när det gäller yoga heller. Det finns hatha yoga på ett eller två av gymen, en eller ibland två yogastudios, yoga som studiecirkel och en kompis till mig är en grym livsyogainstruktör. Det finns möjligheter till yoga och träning, men man får inte vara kräsen här, utan kreativ. Tur att det finns mågra eldsjälar. Och tack och lov för internet!

Så när jag såg en lapp sitta uppe på Ica blev jag jättenyfiken. En Yoga-workshop i Iyengar yoga och meditation 30 november. På en helg som vi inte har något inplanerat! Jag mailade direkt, anmälde mig och betalade utan att tänka. Men sen började jag fundera. Vad är Iyengar Yoga, liksom? Så här kan jag bland annat läsa om det:

BKS Iyengar, grundaren av Iyengar metoden, var först med att systematiskt använda olika hjälpmedel, till exempel klossar, stolar, bälten och rep. Tack vare hjälpmedlen kan även personer med fysiska begränsningar utföra yogaställningarna på bästa sätt. Hjälpmedlen gör det också möjligt att stanna längre i positionerna, vilket ger uthållighet.

Iyengar Yoga kännetecknas av att stor vikt ligger på hur asana utförs. Läraren ger noggranna instruktioner för hur alla delar av kroppen ska placeras i de olika övningarna. BKS Iyengar menar att det är i koncentrationen som meditationen så småningom infinner sig. ”Meditation in action” kallar han detta.

 Är det nån som har provat det? Detta blir en utmaning för mig som inte är så bra på varken uthållighet eller koncentration. Jag har inte ens varit på någon workshop nånsin, bara gått kurser och pass här och där. Och jag brukar tycka att okända saker är lite skrämmande. Men det här känns ändå bara spännande!

7 kommentarer:

  1. Åh, du komme har mysig träningsvärk i muskler, som typ aldrig förr blivit sedda och hörda :) Iyengar är finlir och yogiskmedvetenhet i ett. Har bara testat ett par gånger, men hade absolut gjort det oftare om det fanns i min trakt. Du kommer landa fint på workshopen, det är jag säker på ❤️ Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad skönt att höra, nu blir jag ännu mer sugen!

      Radera
  2. Har aldrig provat men tror säkert att det låter ju onekligen spännande. Friskt vågat, hälften vunnet, du vet :o) Bra gjort av dig att anmäla dig tycker jag :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dumt att inte läsa igenom vad man skriver innan man ivrigt trycker på publicera :o)

      Radera
    2. Härligt impulsivt tycker jag :-D
      Tacl snälla du!

      Radera
  3. Mr Iyengar är en av de stora yogalärarna på jorden. Han är nog 93 år nu och yogar fortfarande. Man brukar säga att all fysisk yoga, som har sina rötter i hathayogan och påminner mycket om Iyengaryoga. Min lärare har haft Iyengar som lärare i 25 år!! Sen tror jag som vanligt att det handlar om vilken lärare man har. Alla gör yogan till sin, oavsett stil tror jag. Med det sagt tror jag att du får en toppenhelg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad coolt! Tänk vad man lär sig varje dag. Jag ser verkligen fram emot det!

      Radera