lördag 19 oktober 2013

Insanity

Förra jul och nyår var vi i Florida, det var en underbar resa. Julafton firade vi på Discovery cove, där vi simmade med delfiner. Avslutade den dagen med snabbmat från Taco Bell. Nyårsafton firade vi på Anna Maria Island på Gulfkusten. V lekte kurragömma och datten med amerikanska barn på gatan där vi bodde, och vi grillade och var ute och snicksnackade med folk. 

I alla fall, där i Florida då, gjordes det massor av tv-reklam för ett hemmaträningsprogram som hette Insanity. Högintensivt, tufft och med bra resultat. Vi blev jättesugna, och kanske speciellt jag. När vi kom hem köpte jag Insanity-boxen på ebay och lovade mig själv att fullfölja. Programmet innebar träning måndag till lördag i lite drygt två månader. Man började med ett fitness-test, som man sedan gjorde om varje månad, för att se att man utvecklades. 

Insanity är ett koncept där man tränar olika saker varje dag, med fokus på dynamiska övningar, varvat med stretch, återhämtning och styrka. Övningar som burpees, tuck jumps och planka är typiska för Insanity. Allt med egen kroppsvikt som tyngd, det behövdes inga redskap.

Jag fullföljde hela programmet. Startade nån gång i januari och fick modifiera för att passa mitt liv. Jag körde måndag, tisdag, torsdag, lördag och söndag, vilket innebar att det tog nästan en extra månad för mig att fullfölja. Jag körde med datorn nere i källargymmet, och tajmingen var perfekt när det var som vintrigast ute. V kunde leka med kompisar på övervningen, jag behövde inte barnvakt eller behövde inte åka iväg, perfekt! När jag var klar i april spratt det i benen för att springa ute.

Oftast var Insanity roligt. Det växlade varje dag, och inget av passen körde man mer än några gånger. Första månaden var det kortare pass och successivt blev de längre och svårare. Jag fick jättebra, mätbara resultat, och ökade nästan alla reps i fitness-testet med dubbelt så många. Jag blev starkare, smidigare och snabbare. Ibland fick jag med V och ännu oftare käre maken. Vi körde så det immade i gymmet.

Jag har alltid varit skeptisk mot såna här hemmatränings-koncept, men det här var grejen för mig. Enkelt, tufft och mätbart. Jag visste när och vad jag skulle träna, det blev som en pt fast på dvd. Mot slutet kände jag mig som en i Shaun T:s team. Shaun T är han som skapat konceptet, och leder passen. Det är mycket high fives och "yeah"-rop och till slut stod jag i källaren och yeah-ade med gänget på skärmen. Jag som brukar tröttna och ge upp, var oerhört stolt när jag faktiskt hade kryssat i alla passen på mitt papper.

Jag tyckte Insanity var toppen och kan nog tänka mig att köra det från början igen, eller ett annat liknande koncept. 
 

Lördagen här började fin-fint med sovmorgon, tänd brasa, långfrukost och yoga. Grabbarna ska spela hockey, och jag ska snöra på mig löparskorna och ge mig ut. Hoppas ni också får en fin lördag!

2 kommentarer:

  1. Det låter ju superbra det där Insanity. Jag hade kommit igång med min träning så bra under vårvintern men sedan har vi haft förkylning efter förkylning så nu är mitt flow som bortblåst. Powerwallks blir det i alla fall dagligen och så får det bli ett tag nu känner jag.
    I dag har jag fixat lite inför morgondagen då här blir kalas för familjens 6-åring.
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att kalaset gick bra! Power walks är perfekt träning, ju, kör på det tills du blir sugen på nåt annat. Kram!

      Radera