måndag 2 december 2013

Monday feeling

Tidigare Lotta hade stark måndsgsångest, som började redan på söndagen. Måndagen var bara en lång transportsträcka för att komma närmare fredagen. Måndagen är en lång dag med möte på slutet.

Idag blev jag överraskad av mig själv när jag riktigt njöt av dagen. Fina elever som alltid, ett lugn och ett flyt i arbetsdagen, skratt och glädje på mötet. Inga oväntade inslag. Och den stora överraskningen: jag fick tid över på lunchen och kunde cykla ett ärende. I solen! Jag kände mig som världens lyckligaste, för även om det var kanske 20 minuter, njöt jag av friheten och av att se lite dagsljus och andra människor. Ibland känns en skola som en liten bubbla man befinner sig i. 

Kom hem på kvällen, tog emot lille Ipodkungen som hade gjort ett nytt garntroll hos mormor och morfar. En glad hund och en make jag inte sett på hela dagen. En riktigt fin måndag ur livet, och jag påminns om att livet är här och nu. Inte på fredag.

Och jag blir så förvånad och glad över att det händer grejer, att det faktiskt går att förändra saker i sitt liv. Små saker som gör stor skillnad. Saker som inte syns utåt men som gör skillnad inuti. Som att kunna njuta av vardagen, njuta av stunden.

Söndagsbakning. Vardagslyx.
Viktigt att skratta åt det lilla.

4 kommentarer:

  1. Underbart! Kram MoM

    SvaraRadera
  2. Visst är det häftigt när man upptäcker att man bär på nycklarna själv till sin egen källa av att vara tillfreds med livet. Men ack så svårt det är ibland!!! :)
    Mitt ledord på vägen är: I det enkla bor det vackra
    Att se dom små sakerna i vardagen, att välja bort saker för att få mer tid som ger mig vardagslycka har hjälpt mig genom tuffa perioder i livet.. Har aldrig varit bekväm med att leva för fredagen eller semester. Jag vill gärna leva varje dag. Trivs väldigt bra med att jobba oregelbundet så jag inte hamnar i facket, nu ska vi älska fredagar :) För det finns så många flera dagar :)

    Tack för att du tittar in hos mig <3
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för oerhört fina och kloka ord. Jag börjar förstå det nu, att det vackra bor i det enkla. Ska bära med mig det varje dag. Kram!

      Radera