lördag 15 februari 2014

Lotta testar bikramyoga


Äntligen var det då dags! Inbokade och pirriga gick jag och syrran till bikramstudion duCalme i Vasastan, båda två med lite undran om vad vi gett oss in på. Tidigt på morgonen var det också, och man skulle inte äta på tre timmar innan, så jag tog bara kaffe, juice och en smörgås. Men så var vi ju uppe tidigt också. 

DuCalme var litet, dunkelt, mysigt, fräscht och välkomnande. Vi fick lite instruktioner innan vi smög in i den fullbokade salen. Värmen slog verkligen emot oss! Det är 40-gradig värme när man utövar bikramyoga och innan är det svårt att veta hur mycket 40 grader känns. Vi var i god tid och skulle acklimatisera oss en stund i värmen och redan innan undrade jag hur jag skulle klara de 90 minuterna. Jag som är värmekänslig och har sånt lågt blodtryck. Men det var ju min ide och min dröm, så det är klart jag tänkte fullfölja. 


Själva yogan var ett antal asanas, inga flöden, utan ett fast schema med: pranayama, uppvärmning, en stående del, en liggande, en knästående, bakåtböjningar, stretchande positioner, eldsandning och savasana. Yogaställningarna gjordes två gånger av varje, och var inte särskilt svåra eller ansträngande. Tvärtom blir man mjuk av värmen och kom rätt djupt i positionerna. 


Nej, det svåra för mig var värmen. Jag kände mig rätt tidigt yr, tung i huvudet och det flimrade för ögonen. Och det var rätt många som fick ta paus ganska ofta för att sen komma tillbaka upp. Flera gånger fick jag panikkänslor och ville fly därifrån, ut i luften, men jag ville slutföra och det gjorde jag. Och det gick ju bra. Som avslutning, i savasana, fick man en iskall handduk att lägga över ansiktet. Oerhört skönt!


Man svettas kopiöst. Det verkligen forsar svett hela tiden och man behöver därför en eller två handdukar samt 1.5 liter vatten. Jag har nog aldrig i hela mitt liv svettats så mycket, vilket egentligen är ganska härligt och känns ungefär som effekten av bastu som jag gillar, gånger 10.  Efteråt serverades frukt, te och vatten och vi traskade därifrån och sammanfattade hur det hade varit. Vi var överens om följande:


+ roligt att testa något nytt och spännande, en riktig upplevelse
+ härligt att verkligen svettas
+ man får öva på uthållighet och viljestyrka


- dyrt! En gång kostade 295kr (guest pass)
- panikkänslor, yrsel och nära att svimma av värmen
- yogan i sig blir inte en behaglig upplevelse


Efteråt toppade vi det hela med en dusch och en fantastisk sushi! Hej då Stockholm för den här gången.



En oansenlig liten dörr...

Oh. my. God. Svettig och vinröd!

Detaljer

Frisk luft! Ännu mer vinröd.












8 kommentarer:

  1. Låter verkligen svettigt, men blir nyfiken att testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit med om så mycket svett i hela mitt liv. På ett härligt sätt!

      Radera
  2. Vad häftigt! Och tufft att du fullföljde. Jag hade gått ut, helt säkert, klarar bara inte sån värme. Vill inte ens åka till varma länder längre för jag njuter inte av värmen som jag kunde göra förr...

    Du, såg att du skrev lite på tyska i ett tidigare inlägg, är du duktig på det? Jag skulle behöva lite hjälp med att översätta en liten text om mina stearinljus. Själv var jag himla bra på tyska när jag gick i skolan men det känns som bortblåst nu.

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det var halva grejen, att träna på att fullfölja och att hitta den inre styrkan till det. Jag behöver helt klart lära mig att jag klarar mer än jag tror... Är annars precis som du, har jättesvårt för värme.
      Jo, jag kan försöka hjälpa dig med en översättning. Undervisar i tyska! Och har en elev som är född i Tyskland, som brukar hjälpa mig ;-)

      Radera
  3. Hm, bikram känns inte lockande alls för min egen del men vet flera som testat och intressant att läsa din beskrivning. Har en god yogavän som utövat det i 7 (!) år. För henne och hennes yogavänner blev kroppen till slut ganska uppsvälld på ett märkligt sätt, hon sa att kroppen till slut gjorde allt för att samla på sig vätska, den ville helt enkelt inte svettas så enormt. Det var också intressant tänkte jag, men då är 7 år en lång tid visserligen men tänker att yogan skall räcka hela livet :) Vet också att en del med ätstörningar har dragits till den här formen för att de tappar vikt helt enkelt. Tack för att du delade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant!! Nej, bikram är nog inte för mig heller, men jag är glad att jag provat och att jag genomförde.

      Radera
  4. Jag är jättesugen på Bikramyoga, men tänker också på mitt låga blodtryck som kan få mig att "tuppa av" om jag typ håller andan. Roligt att du genomförde passet! Och du ser bara fräsch ut på bilderna!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på om jag borde ha "laddat" bättre med mat och vatten dagen innan. Hmm. Jag är jätteglad att jag genomförde, kan nästan känna ,ig lite sugen på det igen :-) Bilderna gör mig verkligen inte rättvisa, jag var makalöst röd och totalsvettig...

      Radera