torsdag 28 augusti 2014

Nya matlagningsvanor

Nu har vi försökt ett litet tag här hemma med nya sätt att planera och laga mat. Vi har lagat större satser som räcker flera dagar, vilket gör att vi sparar en massa tid varannan kväll, då vi bara kunnat värma maten. Ska man ändå laga mat kan man göra rejäla satser, det tar bara marginellt mer tid. Nästa steg blir att laga största delen av veckans mat på söndagen, vi har massa tid över då vi har skärmfritt, och det är mysigt att göra det tillsammans allihopa. En hackar, en mixar och den tredje skär. På veckorna är det jag som sköter all matlagning, eftersom maken kommer hem sent, men å andra sidan slipper jag disken och att plocka undan.


En plåt med lax och kyckling och en med sötpotatis. En halvtimme i ugnen och sen klart! Serverades med valnötspesto som gjordes när det andra stod i ugnen.

Eller färsbiffar i mängder och en massa grönsaker till, kör allt i ugnen på varsin plåt. Koka quinoa, bulgur eller liknande och ha stående i kylen. Gör en sats med nån sås eller röra att ha till. Älskar till exempel hummus med soltorkade tomater till! Flera dagars middagar tar max 30 minuter. 


Eller min favorit: kållåda (eller kålpudding)! Riv eller strimla vitkål och lök, kör in i ugnen medan du förbereder köttfärsen. Blanda nötfärs med ägg, fond, soja, vatten, buljong och kryddor du gillar. Blanda med kålen och löken och skjutsa in i ugnen! Servera med lingon. (För resten av familjen gör jag en låda där jag byter ut lålen mot potatis). Mat i flera dagar! 


Vi märker redan skillnad, hur skönt det är att lägga mindre tid på matlagning, speciellt de där dagarna då vi kommer hem när middagen helst skulle varit serverad för fem minuter sen. Någon kanske tycker att det här med maten verkar vara en stor grej för mig, och det är det. Maten får kosta, bra mat alltså. Mat är viktigt, det ska ge energi och magen ska må bra, och inte minst ska det så kallade livspusslet fungera. Matlagningen får inte ta för mycket tid på vardagarna, men gärna på helgerna. 


Sen framåt hösten får det bli stora grytor och soppor. Åh, jag längtar! 




2 kommentarer:

  1. Nu blev jag hungrig! Ska försöka ta mig tid till storkok jag med. Kram!

    SvaraRadera