lördag 9 augusti 2014

Iyengar yoga

Idag var det dags igen för workshop i Iyengar yoga för mig. Det var ett tag sen.

Iyengar yoga är en av de äldsta yogaformerna; en rak, enkel, basic form av yoga där det viktiga är att man gör positionerna på rätt sätt och håller rätt linjer och vinklar. Den är väldigt fysisk och tydlig och läraren går hela tiden runt och drar, trycker, stöttar, ändrar och fixar med eleverna. Det tycker jag är jättebra, för man har sån nytta av att faktiskt lära sig hur man gör det rätt, även när man sen tränar hemma. Den är individanpassad i stället för nivågrupperad, och passar alla. Det är inte ovanligt att alla i klassen gör helt olika variationer på samma position. Man går strukturerat igenom asana för asana och varje pass är olikt det andra. Man använder många hjälpmedel som klossar, rep, filtar och bolster.

Dagens workshop skulle mest fokusera på avslappning så då slog jag till. Jag förstod dock ganska snabbt att avslappning inom Iyengar yoga inte betyder vila, meditation eller savasana hela tiden... Under graviditetens första 5 månader gjorde jag i princip ingen fysisk yoga alls och hade till och med svårt att sitta närvarande i mitt illamående i meditation. Senaste tiden har det gått bra igen, men jag har mest fokuserat på öppnande och avslappnande pass på runt 15 minuter. Dagens workshop blev 4 1/2 timmar, och det kanske var lite i längsta laget för mig, även om det gick förvånansvärt bra ändå. Vi får se hur kroppen känns imorgon.

Det mesta går att anpassa till en gravid kropp. Har man en erfaren lärare till hjälp så finns det många bra alternativ till att utföra asanas. Sen känner jag min kropp så pass väl att jag vet hur jag vill ha det och vad jag kan och inte kan göra just nu. Det gäller bara att släppa prestigen och inte känna sig tvungen (eller dras med) att göra precis som de andra. Jag kände mig väldigt trygg med min lärare Maria som jag vet har en gedigen utbildning, men skulle nog inte känna mig lika trygg nu i graviditeten på gymyoga med en ledare med en kort utbildning. I sin graviditet vill man ju inte riskera något.

Vad tar jag med mig från idag? Att min kropp är starkare och mer i form än vad jag trott. Att ha fått repetera och gnugga in hur vissa positioner ska utföras korrekt. Att det är roligt och lärorikt att yoga tillsammans i grupp. Att jag har mycket lättare för meditationen nu än i november, en kvart  i meditation är ingenting.

Tyvärr är Iyengar yoga inte så spridd i Sverige, då det tar lång tid att utbildas och det ger få lärare så klart. Men jag rekommenderar verkligen den formen av yoga, om inte annat så då och då, för att verkligen lära sig yogan på ett korrekt sätt.


4 kommentarer:

  1. Vacker bild på dej!
    Jag har testat iyengar och var löjligt ledbruten (läs: svår träningsvärk, haha) efteråt. Verkligen en exakt yogaform, som går på djupet. Gillar Mr Iyengar himself också, han är både humoristisk och väldigt klok - man har ju både sett klipp och läst både om och av honom.
    Fint att du fått djupdyka i yogan hursomhelst ❤️
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt riktigt roligt att vara inne och peta i små detaljer i yogan! Känner mig rätt ledbruten idag också :-) men det ska väl gå över. Kram till dig!

      Radera
  2. Du skriver så otroligt bra inlägg som träffar mig liksom på rätta stället. Du sätter ord på mycket tankar och känslor som jag har inom mig. Det känns så skönt att få bekräftat att det faktiskt finns fler som har liknande funderingar. Nu är jag inte någon stor vän av yoga så kommentaren hamnade lite fel men det får du ta :)
    Tänkte mer på dina föregående inlägg. Nu ska jag också ta kommandot i mitt liv'!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack❤️
      Det är skönt för mig också att känna att det finns fler som tänker på samma saker och att det går att hjälpa varandra och sig själv. Kram!

      Radera