tisdag 1 juli 2014

Miami

Ni har säker inte märkt det eftersom jag haft en del förinställda inlägg här, men jag har varit iväg på resa i två veckor. Jag ville verkligen ta semester från allt i mitt vanliga liv med allt vad det innebär av vardagssysslor men även från bloggande. Jag kände det så starkt, att den här gången var jag tvungen att pausa ordentligt.

Det var en del grubbel innan avresa och jag var på vippen att inte följa med. Har haft fler sjukdomar senaste veckorna än totalt de senaste åren och jag var verkligen inte på topp. Flyga med öroninflammation är man ju inte så sugen på, men det gick bra och efter en första natt med tio timmars djupsömn kändes allt mycket bättre.

Själva resdagen är bara ett trist, långt och hemskt måste tycker jag. En oändlig massa transporterande och väntande, värre ju längre man ska resa. Men man glömmer fort, och den här resan från Göteborg via Berlin till Miami gick väldigt smidigt utan förseningar och besvärliga hinder på vägen. Och vi reser med en resvan liten kille, som aldrig klagar eller gnäller.

Vi kom till Miami på eftermiddagen och tog hyrbilen till vårt hotell på South beach. Vet inte vad vi hade för förväntningar, men det är det rätt galet ställe, mycket olikt de andra ställena vi besökt i Florida. Det är på Ocean drive alla udda, spännande människor finns, jag menar, var annars kan man se en man i bar överkropp med en boaorm som sjal, en annan med en apa i cykelkorgen eller tjejer i bara bikini som dricker drinkar ur literglas? Hög musik och dans på borden samtidigt med en hälsokänsla med många som joggar och tränar på den breda vita stranden med höga vågor. En internationell mix med en kubansk underton. Jag älskar att när man går ut och äter klockan 17 frågar de om man ska äta lunch eller middag. Jag älskar den tillåtande stämningen. Här har gaykvarteren regnbågsrandiga övergångsställen. Galet, knäppt och underbart på samma gång.

Jag är ingen soldyrkare, ni vet att jag älskar höst med regn och rusk, men den här gången var det faktiskt magi att känna solens läkande inverkan på kroppen. Jag riktigt kände fysiskt hur vilan och solen faktiskt läkte min trötthet och krämpor. Hemma har jag inte ro eller lust att lägga mig och slappna av i en solstol, så för mig är det viktigt att komma bort från hemmet om så bara för några dagar, för att kunna utan att tänka på handling, mat, disk och tvätt. Och att ha tråkigt, bara det. Att ligga vaken från 04.30 och vänta på frukosten som öppnar klockan 7. Att inte alltid vara sysselsatt.

Midsommarfton firades med ett besök på matparadiset på jorden: Whole Foods. Hittar ni det utomlands, tillbringa några timmar där om ni är intresserade av ekologiskt och hälsosamma saker. Vi tog också en sväng på Gap, Starbucks, i poolen så klart och en middag på 11th Street Diner där det var som att kliva rakt in i 50-talet.

1. Har faktiskt väntat på att få läsa och känna en Florida-pust, nu fick jag det! Tack! Helt rätt att logga ut och bara vara, det är då man laddar om och förhoppningsvis kom du hem ned förnyade krafter efter en jobbig vår. Kram och du, vackra foton!

1. Tack! Det är bara iphonen som fotat! Ja, det kändes helt rätt att pausa, ett måste där och då. Och nu är jag fit for fight igen! Kram!

2. Välkommen hem! Det låter skönt att göra som du gjort, vara helt bortkopplad och du verkar ha haft det underbart. Nu blev jag supersugen på att åka till USA, allt det galna som man inte möter här. Total fritt och galet ibland. Stor kram och hoppas du mår bra!

3. Tack, Annika, tänk vad två veckor går fort! Usa är skönt på det sättet, att allt är möjligt och det finns inget lagom. Jag mår mycket bättre, tack för omtanken, och kram tillbaka!