torsdag 24 april 2014

Regnbågslasagne


I brist på träningsinspiration just nu bjuder jag idag på ett av mina bästa recept. Det är ett lite "man tager vad man haver"-recept, och idag fick lasagnen färger av regnbågen, därav namnet. Ta de grönsaker du tycker om och har hemma. Vi älskar den alla tre hemma, liten och stora, och det är kul. Den är helt vegetarisk och superb men om du vill ha recept med exakta mått är detta inget för dig!

Fräs hackad gul lök eller purjolök och kanske vitlök i lite olja. Lägg i finhackade färska eller frysta grönsaker du har hemma. Idag hade jag i färsk broccoli i små, små bitar, halverade cocktailtomater, finriven morot och vitkål och fryst hackad grönkål. På med vegetarisk buljongtärning, vatten och grädde. Låt puttra kanske 10 minuter. Det ska vara en ganska lös sås. Smaka av med salt och peppar.



Smörj en ugnsfast form och häll i lite av grönsakssåsen. Varva lasagneplattor, sås och keso. Keso är hemligheten här och det behövs en stor burk till hela satsen. Det är också gott att slänga in lite riven ost emellanåt också. Lägg  gärna många lager och avsluta med lite grönsakssås på toppen och lite ost. Ser det för torrt ut, häll på lite mer grädde, vet ja,

In i ugnen 175 grader i kanske en halvtimma. Et voilá!






2 kommentarer:

  1. Den där hade jag inte tackat nej till i dag, ser gott ut.

    Ja, vi har varit i Brasilien, som sagt för många år sedan. Vi har rest mycket innan barnen kom. Gillar Brasilien mer än Thailand faktiskt. Men mest fascinerande är nog ändå Island, det var häftigt, dit vill jag gärna igen någon gång. Men just nu är reslängtan försvunnen och jag är så nöjd med att bara få vara här vid vårt hus mitt i skogen....

    Ha en bra dag vännen!

    SvaraRadera
  2. Låter jättegott och ser väldigt gott ut! Ska jag absolut prova snart! Kram Moren

    SvaraRadera