tisdag 8 september 2015

Livshjulet

Jag har lyssnat på en lokal pod som handlar om det så kallade livshjulet. Det satte igång tankar hos mig. Hur står det till hos mig? Hur skulle jag svara? Var blir det full poäng och vad vill jag utveckla? Vad finns det för hinder?

När jag ritade mitt livshjul för ett par år sedan såg det helt annorlunda ut, det var ganska låga siffror på flera tårtbitar, och det är ju det härliga med personlig utveckling, att det går att förändra om man vill. Och att man ständigt utvecklas och förändras.

Sen kom jag på att i min Daily Greatness Yoga Journal (måste kalla den något kortare) har jag ju också med hjulet. Och nu när jag gjort ett nytt år och snart ska summera såg jag ju att jag utan att tänka speciellt på det har uppnått flera av livshjulets mål. För ett år sedan yogade jag t ex de flesta dagar och målet i september 2015 var att yoga varje morgon. Check på den! Ibland är det bra att stanna upp, tänka till, fundera över målet, bryta ner vägen dit, och sen släppa det.

Livshjulet kan säkert ses på olika sätt men oftast består det av åtta tårtbitar:

1. Ekonomi: Vi klarar oss. Vi har det till och med riktigt bra. Ekonomi är inte viktigt för mig alls men kanske är det så för att vi har möjligheten att göra det vi vill, eller så rättar vi vår vilja efter det vi har, jag vet inte. Pengar är helt ärligt inte viktigt! Jag har ingen alls önskan att tjäna mer, äga mer eller längtar efter att kunna köpa det eller det. Jag ger det en 10.

2. Boende: Vi bor precis perfekt i ett hus som är lite halvskruttigt men lagom stort för oss och våra behov. Det finns att göra men det är inte viktigt att bo i ett hur som ser skinande nytt ut eller som i en inredningstidning (jag lägger ingen värdering i det, det är ett val jag gör). Jag älskar hur vi bor, i stan men ändå nära skogen och cykelvägar som leder till hela staden och en liten stund med bil för att komma till berg, stränder och vidare ut på sjön. Vi har underbara grannar. Jag ger vårt boende en 10.

3. Fritid: Just i detta nu är den ganska fattig. Jag är hemma med familjen, laddar, promenerar, yogar och ser till att orka allt med det nya jobbet. Men det här är ju en ganska kort period, så om jag tänker på hur jag brukar ha det, så innebär det mer träning, mer tid för vänner och aktiviter ibland på helgerna. Jag är ganska nöjd med det, då jag är en person som behöver mycket återhämtning, så det är ett val jag gör. Jag ger det en 8 för jag slits ibland med att jag "borde" göra fler saker eller träffa fler personer fast jag vet att jag mår bra av mycket tid utan aktiviteter.

4. Kärlek och närhet: Utan att bli privat så ger jag det här området en 10. Kort och gott är jag gift med världens bästa man och vi tar oss tid för en dejt varje månad, vi yogar ihop varje helg och kramas i förbifarten i vardagen. Han peppar, hjälper, tröstar, stöttar och gör mig galen ibland. Barnen ger ju också livet ännu en dimension.10, helt klart.

5. Personlig utveckling: 10, 10, 10! Hela mitt liv handlar om personlig utveckling, jämt, varje dag. Sen jag insåg att jag själv kör min bil så har hela mitt liv ändrats. Jag är på en resa som kommer att pågå resten av mitt liv.

6. Fysisk hälsa: Jag är frisk. Jag är stark så till vida att jag kan göra allt jag behöver i vardagen. Till exempel köra en fullastad barnvagn med ena handen, bära barnet med andra armen och ändå inte bryta ihop av tröttma. Jag kan springa, hoppa, cykla och lyfta så mycket jag vill. Jag sover oftast gott och som sagt, jag känner mig frisk och pigg och har inga krämpor. Det blir en 9 för min kropp vill att jag rör mig lite mer än vad jag hinner just nu.

7. Familj och vänner: Jag ger det en 7. Jag kommer utveckla detta mer i ett kommande inlägg.

8. Jobb/karriär: Jo, ja, hm. Jag har ett jobb, som för närvarande är mycket spännande. Men som sagt, det pågår lite (läs: mycket) hjärnverksamhet. Vill jag, vill jag inte? Ska det vara så här? Kommer det att bli annorlunda? Var går gränsen för vad jag orkar? Hur många arbetsuppgifter kan man klämma in? Hur mycket motstånd orkar jag möta? Jag när andra drömmar, lite odefinierbara. Vill att det ska gnistra. Vill prova saker! Inte dö som lärare och bara ha provat en sak på riktigt. Är ibland sugen på att utbilda mig igen, men inte tillräckligt. Jag när en liten dröm om att bli sotare. Kanske för friheten, varierade arbetsuppgifter, att få vara ute. Jag sökte faktiskt utbildningen till nu i höst men tidpunkten var inte rätt och jag ville ändå testa det nya lärarjobbet jag fått. I den här tårtbiten finns det utrymme för utveckling. Jag ger det en 7.

Härligt ändå att det finns saker att utveckla och härligt att det finns många tior i mitt liv. Det gjorde det verkligen inte förr. Brukar du fylla i ett livshjul? Har du testat? Är du nöjd med ditt hjul?

Här kan du skriva ut ett tomt (men danskt) livshjul att fylla i om du skulle vilja.


6 kommentarer:

  1. Wow! Vilket hjul du har! Så många tior. :-D
    Jag har gjort hjulet en gång när jag blev coachad. Inte många tior då. Inte många tior nu heller. Inser att jag har en del att jobba på. *snett leende* Tack för inspiration att ta tag i den saken! :-)
    Stor kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte tänkt på det så men det är ju faktiskt wow att ha så m ånga tior. Tack för den insikten! Stor kram till dig med!

      Radera
  2. Oj vilka höga poäng, härligt. Jag har använt livshjulet när jag gick coachutbildningen. Det är ett så bra sätt att se tillvaron från ett annat perspektiv. Du inspirerar! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, härligt när det blir höga poäng, svart på vitt! Ja, visst ser man tillvaron på ett annat sätt, jättebra. Tack och stor kram!

      Radera
  3. Jag har också lyssnat på podden och tänkt sätta egna betyg, men det har fallit i glömska. Tack för inspirationen att göra det nu. Jättekul att läsa om dina tankar om tårtbitarna och hur nöjd du är med livet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör ett hjul, det är spännande! Tack för feedbacken, stor kram!

      Radera