fredag 18 september 2015

Fredagslistan

Det var längesen jag gjorde en lista! Denna är snodd från Underbaraclara, som snott den från nån, som snott den från... Sno den du med, vet ja!

Var är din mobiltelefon? Alltid i min handväska, den slitna älsklingsväskan från Ceannis.
Var är din andra hälft? I köket och lagar pizza och tar hand om barnen samtidigt. Han tror att jag yogar.
Ditt hår? I hemmaknuten. Alltid när jag är hemma. 
Ditt humör? Fredagstrött! Men glad ändå, jag har längtat så efter helgen. Behöver vila! 
Din dagsplan? Jag bestämde mig för att ha roligt på jobbet, att vara glad, kreativ och sprudlande. Och det blev så! Jag skrattade mycket på jobbet idag. En kille från Somalia misstolkade ordet dam och pekade på mig för att illustrera. Sen var jag jorden och roterade kring solen (en kille från Syrien). 
Det bästa du vet? Barnskratt, så där som bara små barn kan. Idag skrattade mini åt att jag rev sönder ett papper (eller ja, en sida ur en bok som han hade rivit ur). Vardagsglädjeskratt! 
Din dröm inatt? Jag skulle hämta bebben på föris. På vägen in satt det en rumänsk tiggarkille. Jag störde mig jättemycket på att han skulle gå och kopiera saker inne på förskolan hela tiden och tyckte att måttet var rågat när han skulle kopiera i färg och i tyg (?) Han kysste mig på munnen innan jag gick in och jag tyckte inte det gjorde så mycket. Sen gick jag avdelning efter avdelning och letade efter min son men ingen kände till honom. På sista avdelningen kom jag på att han ju faktiskt inte hade börjat förskolan än. Där ungefär vaknade jag. (Jo, jag har tänkt mycket på när det är rätt att börja förskolan. Uppenbarligen har jag tänkt mycket på tiggare också? Och kopieringsmaskiner.)
Ditt livsmål? Jag håller på att fundera på mitt livsmål. På något oklart sätt vill jag hjälpa. Det kan vara mitt livsmål. Hjälpa oskyldiga, hjälplösa, stötta, finnas där. Just nu tänker jag mycket på flyktingar och ensamkommande. Sen tänker jag mycket på att vara en röst för introverta, att vara med på det tåget, att ändra synen på människan, hur den är och behöver vara. Och jag vill känna när livet tar slut att jag inte hållt tillbaka, att jag har levt, att jag gjorde det bästa av mitt liv. Inte väntade, inte fegade. Att jag inte ångrar.
Rummet du är i? I yogasalen (gillestugan) eftersom jag precis har yogat ett nedvarvande och avslappnande pass. 
Din hobby? Har nog ingen? Yoga? Träning? Hade jag mer tid och ork så skulle jag vilja säga trädgårdspyssel, snickrande eller målande.
Din skräck? Att något av barnen ska rövas bort och att jag aldrig mer ska få se dem.
Vem vill du vara om sex år? Då är jag 46 år. Jag har släppt alla borden, måsten, allt jag tror att alla kräver av mig, allt jag kräver av mig själv. Jag lever livet som bara jag vill och bryr mig inte om hur livet borde se ut. Jag lever i nuet och njuter av stunden. 
Var var du igår kväll? I soffan hemma, jag snorade och hostade och drack te med ingefära, citron och honung, och gick och lade mig 21. 
Vad är du inte? Mån om yta. Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur jag ser ut eller hur saker jag äger ser ut. Skönt! 
En sak du önskar dig? Ett liv utan oro.
Var växte du upp? I samma stad som jag bor i nu. Jag har pluggat borta och flyttat tillbaka.
Det senaste du gjorde? Spelade Wii U med store sonen (hade ingen aning om vad jag gjorde, men tryckte på knapparna lite random och vann en match).
Din tv? Jag ser på tv en timme om dagen, mellan 20-21, oavsett vad det är, ibland ser jag ikapp på apple-tv:n sånt som går efter 21 när jag gått och lagt mig .
Dina husdjur? Inget just nu. Saknar fortfarande Walter så mycket att det gör ont i magen när jag tänker på det.
Din dator? En Macbook Air hemma och en likadan på jobbet. 
Saknas någon? Ja, min syster och hennes familj. De bor för långt borta! 
Din bil? Haha, en gigantisk pick up! Och just nu också en hyfsat stor suv som vi ska sälja.
Något du inte har på dig? Obekväma kläder, punkt slut.
Favoritaffär? Åhlens. Love it! Nu handlar jag inte så ofta, för det mesta jag behöver handlar jag online, men ibland åker jag dit och bara kikar, strosar och känner.
Din sommar? Kanske den bästa någonsin. Vi gjorde inget förutom en fin-fin födelsedagsfirar-resa till Jylland. 
Älskar någon? Oh ja!
Favoritfärg? Rosa och rött. Ändå är alla mina kläder typ svarta, gråa och bruna. Hm.
När grät du senast? Helt ärligt? Jag var och provade kläder, inget passade och jag kände mig förfärligt tjock. Japp, sån är jag i mina dystrastunder. 

Och så lite fredagsbilder:

Barnet med barn.

Jag kallar den "fyra skärmar: en scen ur en elvaårings liv"



1 kommentar: