söndag 14 december 2014

Sockerchock

Det har varit mycket texter i bloggar senaste tiden om att baka utan socker och mjöl och vad som händer med kroppen när man får i sig för mycket socker. I perioder är jag också striktare och bakar eget fika och bröd utan vitt socker eller mjöl, men i perioder tappar jag det lite. Stoppar i mig en bulle där och en pepparkaka där. Lite efterrätt på helgen, ja ni vet, det smyger sig på. Och speciellt nu när livet med bebisen gör att man får stoppa i sig något enkelt här och där, som funkar att äta med en hand. En smörgås till exempel. Ett ägg. Eller en bulle.

Jag har läst allas texter om det här och tänkt att det ändå är skönt att jag är ganska tolerant ändå mot socker och mjöl och kan klara en del utan att jag märker sån stor skillnad. Jag tänkte faktiskt tanken så sent som igår. Ja, tji fick jag.

I fredags hade jag några fina vänner på besök hemma och en av tjejerna hade med sig en kladdkaka som jag så klart åt av. Jag har jättesvårt att tacka nej i en sån situation, när nån jag inte träffat på länge kommer hem till mig och har med sig fika som en gåva som alla äter av. Sen på kvällen hade vi gjort en söt efterrätt med både grädde och socker.

På natten när det var dags för avlösning i bebismatningen vaknade jag med illamående, torr mun, klappande hjärta, huvudvärk och var alldeles varm och rosslig. Var helt säker på att jag höll på att bli sjuk och gick och svepte tre glas vatten. När maken kom upp några timmar senare berättade han att han mått jätteilla också och där förstod vi varför, att det var det vi ätit.

Till sist kom store sonen ner till frukosten och sa att han mått jätteilla på natten och känt sig alldeles sjuk. På kvällen innan hade han varit på ett hejdundrande kalas med snacks, läsk, tacos, stor godispåse och tårta. Då slog det mig med full kraft precis vad vi alla tre hade drabbats av: sockerchock!

En sån reaktion har jag aldrig uppmärksammat tidigare. Det kanske har hänt förut men jag har aldrig trott något annat än att jag verkligen varit sjuk. Så igår var det detox, och det var verkligen jätteskönt. Dags att snäppa upp det här med sockret igen. Och det känns jättebra att detta hände innan julen, som en påminnelse om att jag verkligen inte behöver särskilt mycket julgodis. Hellre några enstaka riktigt goda bitar än att bara proppa i mig en massa chokladaskbitar och hemgjort godis bara för att.


12 kommentarer:

  1. Igenkänning!
    Heja för mindre socker, we'll keep up varandra ❤️
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut, vi får pusha och peppa! Kram!

      Radera
  2. Känner igen! Och låt oss bejaka det som är utan socker! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det är så, min teori är att ju bättre man äter till vardags, desto mer symptom får man av den dåliga maten. Kram!

      Radera
  3. Ja usch för det där. Jag tycker att det blir värre för varje gång. Just det att man blir fysiska "sjuk" av sockret. Till slit vågar man knappt ens röra det eftersom man inte vet vad som kommer att hända efteråt. Jag har själv ätit lite onyttigt i helgen. Kunde inte somna varken i fredags eller igår, var orolig i kroppen och drömde mardrömmar.
    Ja tummen upp för det som är utan socker helt enkelt!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske det blir, värre för varje gång. I och för sig rätt bra, för då vill man ju verkligen inte ha sockret. Men du, det kanske är därför jag haft sömnsvårigheter och drömt en mardrömmar också, tänkvärt! Kram!

      Radera
  4. Grattis till jobbet! Låter spännande!
    Märker här också att det börjar bli för mycket socker. Måste dra ner nu innan jul, vet ju att jag inte mår bra av det.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!! Det måste vara så att december innebär en massa extra fikande och njutande, som du skriver är det bäst att dra ner innan jul, ingen ide att vänta till efter nyår. Kram!

      Radera
  5. Jag har åkt fast riktigt i sockerträsket nu, skit med. Men nu tänker jag inte skärpa till mig inför julhelgen, får ta det efter. Nu vill jag ju göra gott julgodis OCH äta det men ska försöka äta med måtta i alla fall.
    Du, så himla roligt med jobbet!!! Ska din man vara föräldraledig då istället?
    Hur/var firar ni jul? Vi ska vara hos min svägerska med familj. Jag är inte så förtjust i det men allt för barnens skull, jag står alltid ut några timmar. SEDAN, efter julafton, DÅ ska jag njuta.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du med!? Ja, jag ska också verkligen äta med måtta, för så här vill jag inte må igen. Tack för gratulationen!! Jag ska inte börja förrän i augusti så jag ska vara hemma i nästan tio månader och när jag börjar jobba ska han vara hemma. Lyxigt att veta redan nu hur det blir, jag hade tänkt aktivt leta nya jobb under våren. Vi ska fira jul hemma hos oss med bara mina föräldrar, riktigt lugnt och skönt. Älskar att vara hemma eller hos mina föräldrar, då blir det så där avskalat och opretantiöst. Förstår absolut hur du menar... Kram!

      Radera
  6. Ja usch här har det slunkit ner en och annan sockerbomb i helgen. När man blir bjuden och inte vill tacka nej eller när mannen har köpt mjölkchoklad och handen till munnen går före hjärnan.. Gäller att tänka och att välja det som känns rätt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det är så svårt det där med att bli bjuden. Man skulle ju tacka nej om nån kom på besök och hade med sig droger, eller alkohol om man skulle köra bil. Men socker, då är det en annan femma. Helt rätt, man ska välja det som känns rätt! Kram!

      Radera