tisdag 23 februari 2016

Vinterdrömmar!

Jag drömmer fortfarande som alltid de senaste åren om att bo i USA. Få prova en gång för alla hur det skulle vara. Gå och handla i ett nytt land. Försöka knyta nya kontakter. Jag ser framför mig hur jag letar upp en yogastudio som passar mig och hur barnen ska gå i skolan där. Just nu är det skräckblandad förtjusning, när jag tänker att det skulle kunna bli verkligt så vill jag inte längre, ja, ni vet. Men drömmen finns där hela tiden och jag fick ett fint råd från en nyfunnen vän i USA att ta chansen om den kommer. Det ska jag!

Här kan jag bo till exempel. Sanibel Island. 

Jag drömmer hela tiden om en yogaresa eller ett yogaretreat. Fast jag avskyr att åka bort från familjen och hemmet återkommer det hela tiden. Att få fokusera på bara mig några dagar. Utveckla mig, gå ännu längre in i mig själv. Hitta inspiration och glädje. Jag väntar på det där retreatet som är rätt, det där som får det att pirra i magen, kanske har jag hittat ett, men jag har inte bestämt mig än. Allra mest skulle jag vilja åka till Indien men no way att jag åker från plutten så länge. Nej, var sak har sin tid, min tid kommer. Nu letar jag efter kortare saker närmare hem som "Röstkraft, sång och helande harmoniska ljud" med Marie Bergman men drömmer om den här: Yoga och fjällvandra (som tyvärr är lite för lång för att det ska kännas bra) eller den här: Yoga, vandring och meditation i fjällen.

Bild lånad från Broandas yogaoch fjällretreat.

Jag vill fjällvandra i norra Sverige. Grövelsjön återkommer ofta eller ännu längre upp, t ex Abisko, men nu när vi har en pyttis skulle det gå lika bra med Idre eller Sälen. Jag drömmer om det enkla, den rena luften, det meditativa i att sätta ena foten efter den andra. Fjällbäckar, pauser, bärstol och somna gott på kvällen. (Tema fjällvärlden, märker ni?)

Storgurkan.

Danmark i sommar. Samma som förra året; breda stränder, mysigt boende och ändå lyxig närhet till en kaffe latte i pappmugg. Hänga med familjen, uppleva tillsammans, god mat, laidback danskt gemyt.

Blokhus.

Spa! En natt för mig själv med all lyx ett spa kan erbjuda. Varma och kalla pooler, hotellfrukost, bastu, massage, en härlig säng, middag utan avbrott, yoga. Kanske ta med datorn och skriva lite. Jag är ruskigt sugen på Asia Spa i Varberg så det blir det nog nästa gång. (Jag är extremt picky med hotells omdömen på sajter som Tripadvisor och på bemötande i telefon eller mail, och det här stället verkar ligga i framkant när det gäller service. Jag ringde för att boka Sankt Jörgen i Göteborg och efteråt bestämde jag mig för att aldrig sätta min fot där av ren princip).

Interiör från Asia spa Varberg.

Hänga i Stockholm hos min syrra med barnens kusiner. Bara låta dem leka utan stress, prata om sånt man inte hinner när man inte ses till vardags och kanske ta en lyx-latte ute (märker att många av mina drömmar handlar om latte -enkelt fixat ju!)

Kusiner.

På besök i "storstan", bäst att passa på.

Jag drömmer om den där sysselsättningen som jag än så länge bara ser lite vagt. Jag jobbar hemifrån någon eller några dagar i veckan och träffar människor resten av veckan. Det är en blandning mellan praktiskt arbete, gärna ute, och administrativt, kanske med siffror eller datorer. Från att inte alls kunna komma på en endaste sak jag kunde syssla med, har jag arbetat hårt med att vända på steken och se möjligheter. Jag har suttit (med en latte) på café för att drömma och spåna och jo, då, det finns allt möjligheter för 40-åringen.


En grej jag drömmer om är en ny, praktisk hobby att sätta för händerna, som fungerar likadant som meditation. Jag skulle vilja lära mig att virka eller sticka! Eller lägga pussel eller något annat som funkar en stund på kvällen när bebisen somnat.

Och nu blir jag nyfiken, vad drömmer ni om just nu?

4 kommentarer:

  1. Jag har alltid tyckt om att läsa om dina drömmar, för de är ofta väldigt i fas med mina egna ;) Och när du skriver som du gör, känns det mer som planer - häftigt! Yoga ♥ fjäll är något jag alldeles särskilt känner dragning mot just nu, får ju litegrann av det i maj när jag åker till Lovund igen. Annars drömmer jag om långa vandringar i vacker natur och har ett par mål inprickade för sommaren och hösten redan. Fast resor överlag änns inte sådär jätteintressant just nu, hemmakatten i mej vill utforska näromgivningen och gräva där jag står. Och så drömmer jag, i all enkelhet, om sommaren och träning & yoga utomhus. Can't wait! Jag drömmer (och planerar!) också yogaretreats och yogahappenings, som bäddar för fina möten både med sig själv och andra, Sat Nam!
    KRAMKRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som härliga, enkla men ljuvliga drömmar som förmodligen kan bli verklighet! Det är nåt med fjäll, alltså, det där avskalade, klara och rena. KRAM!

      Radera
  2. Fantastiskt fina drömmar. Den där kundaliniyogaretreaten vid fjället låter underbart, även om jag är lite allergisk mot att de inte skriver ut i klartext vilken yoga som utövas.. Som vanligt drömmer jag om mer tid hemma, mer tid i naturen, mer yoga & att tjäna pengar när jag sover:). Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. TJäna pengar när man sover, det vore toppen! Dina drömmar låter också realistiska tycker jag, härliga saker som familj, natur och yoga. KRAM!

      Radera